Česká mše Vánoční Jakuba Jana Ryby je beze sporu nejznámější a nejhranější českou skladbou tohoto rozsahu. Přestože je stavěná stejně jako latinská hudební mše, jedná se o pastorální hru aplikovanou na liturgii tradiční mše. Pastorální ráz skladby je podtržen použitím nejen dobových (klasicistních), ale také tradičních lidových nástrojů. Nastudování v souladu s principy autentického provádění hudby starších slohových období přinese divákům zcela nový rozměr této slavné skladby, která vykresluje příběh Kristova narození na pozadí českého venkova.
Dílo zazní v originálních tóninách a s původním staročeským textem, tedy nikoliv ve velmi rozšířené transkripci Josefa Hercla. Naše provedení vychází z nejstaršího dochovaného opisu, resp. jeho vydání v německém nakladatelství Carus Verlag (M. Kuna).
Ludmila Peterková je samozřejmě známa širokému domácímu i zahraničnímu publiku, jako špičková virtuoska na moderní klarinet. V posledních letech se však Ludmila Peterková začala také intenzivně zabývat stylovou interpretací klasicistních děl na dobový nástroj. To sebou přináší nejen specifika z hlediska techniky hry na nástroj, ale také způsob interpretace v souladu s dobovou praxí, která se dotýká nástrojové artikulace, frázování, dynamiky, vedení melodické linky, ale i například využití sólového nástroje v orchestru.
Dodržení veškerých těchto interpretačních zásad i principů pak přináší hráčům i posluchači naprosto nevšední a neopakovatelný zážitek ze skladeb, o kterých si myslel, že je dobře zná. To je také společné pro Mozartův klarinetový koncert A dur i Rybovu Vánoční mši.
ORCHESTR: 1 / 1 / 1 / 1 / 1, 2fl, 2kl, 2cor, tr, 2fg, timp, org (16 hráčů)
SBOR: S-A-T-B (12 zpěváků)
DURATA: 70 minut bez přestávky
Ve staročeském originále
PROGRAM KONCERTU
W. A. Mozart: Koncert pro klarinet a orchestr A dur | K.622
1. Allegro
2. Adagio
3. Rondo: Allegro
J. J. Ryba: Missa solemnis Festis Nativitatis di Jesu Christo
1. Kyrie
2. Gloria
3. Graduale
4. Credo
5. Offertorium
6. Sanctus
7. Benedictus
8. Agnus
9. Závěr