Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním skladatelovým oratoriem. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Haydn počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünstler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.
Dílo nylo nastudování a scénicky provedeno pro Hudební festival Znojmo 2022
Osoby a obsazení
- Tobia (tenor) – Theodore Browne
- Anna (mezzosopran) – Dagmar Šašková
- Tobit (bas) – Adam Plachetka
- Sara (sopran) – Shira Patchornik
- Raffaelle (sopran) – Lucie Kaňková
- Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir
- Režie – Tomáš Ondřej Pilař
- Dirigent – Roman Válek
- Sbormistryně – Tereza Válková
ORCHESTR:
5-4-3-2-2 | 2fl, 2ob, 2eng, 2tr, 2fg, 2cor, the, cemb, org, ti
(36 hráčů)
SBOR: 5S – 5A – 5T – 5B (20 zpěváků)