Za vlády Filipa II. Habsburského vzkvétala na královském dvoře i v chrámech hudba podobně, jako tomu bylo v Praze, na dvoře Filipova synovce, římského císaře, českého, uherského a chorvatského krále a dalšího velkého milovníka umění Rudolfa II., který u dvora svého strýce v Madridu strávil část mládí.
Dramaturgie tohoto koncertu sleduje jeden z hlavních atributů společných dílům všech těchto a mnoha dalších autorů – postava Panny Marie. Silně katolické Španělsko uctívalo Svatou Pannu od nepaměti a tak objevování Mariánského tématu zahájíme již ve čtrnáctém století, kde nalézáme v rukopisném kodexu Llibre vermell de Montserrat 10 mariánských zpěvů. S blížícím se 16. stoletím pronikáme stále více do tajů vokální polyfonie, která vrcholí v osobnostech Cristobala Moralese a zejména Thomase Louise da Victorii, který byl patrně největším španělský polyfonikem vůbec a pravděpodobně jeden z nejlepších svého času v Evropě. Právě proto je mu věnována celá druhá půle koncertu. V jeho kompozicích, tolik připomínajících Palestrinu neustále probleskuje španělský temperament a i v zhudebnění duchovních textů přináší plochy charakteristických španělských rytmů a barev. Koncert je zakončen díly prvních barokních skladatelů působících v Latinské Americe, kde jsou bytostně přítomny hudební motivy původního obyvatelstva Nového kontinentu.
DURATA: 60 minut
ORCHESTR: kytary, bicí (2 hráči)
SBOR: 3S – 3A – 3T – 3B (12 zpěváků)
Ve španělském/latinském originále
SOLI:
Markéta Böhmová, Pavla Radostová, Romana Kružíková
Lucie Karafiátová
Jakub Kubín, Ondřej Holub