Za vlády Filipa II. Habsburského vzkvétala na královském dvoře i v chrámech hudba podobně, jako tomu bylo v Praze, na dvoře […]
Druhým nejstarším a patrně nejznámějším synem Johanna Sebastiana Bacha byl Carl Philipp Emanuel (1714 – 1783). Druhé jméno – Philipp […]
Velký pátek 7. 4. 1724 poskytl Johannu Sebastianu Bachovi příležitost zcela nového druhu. Toho roku totiž trval půst déle, než […]
Mnoho ze světských kantát Johanna Sebastiana Bacha se nedochovalo do dnešní doby. Každopádně právě podle světských kantát, které byly psány […]
Bachovy kantáty tvoří samostatný žánr ve vokálně-instrumentální hudbě vrcholného baroka. Hudebně navazují na duchovní díla italského a zejména německého raného […]
Úvodní Magnificat svými třemi údery vysílá dík k nebesům: Otce, Syna a Ducha Svatého. Mezzosopránové Et exsultavit vytváří jásavou atmosféru […]
Vrcholným obdobím moteta je šestnácté století. Hovoříme zde o tzv. Proimitovaném motetu. Všechny hlasy dosahují rovnoprávnosti, a tudíž zaniká cantus […]
Missa solemnis toni Si minoris, velká mše h moll, nebo slengově „hámolka“,tak bývá nazývána královna mešní hudby, dílo Einsteina hudebního […]
Vánoční kantáty Johanna Sebastiana Bacha k nám promlouvají autentickou řečí konkrétních Vánočních svátků protestantského Německa první poloviny 18. století. Snad […]
Bachovy kantáty tvoří samostatný žánr ve vokálně-instrumentální hudbě vrcholného baroka. Hudebně navazují na duchovní díla italského a zejména německého raného […]
Program, který je vhodný zejména pro Velikonoční období, nikoliv však výlučně. Každé z děl se svým způsobem dotýká tématiky Velké […]
Trvalo to celé 19. století, než si hudba J. S. Bacha definitivně vybojovala své místo a ve 20. století se […]
První verze díla byla uvedena jako kantáta pro Velikonoční neděli v Lipsku 1. dubna 1725 pod názvem Kommt, gehet und […]
Program představí nejen vrcholnou ukázku parodování coby obvyklé tvůrčí metody epoch minulých, ale též jedinečný doklad symbiózy duchovního a světského […]
Sborový koncert Czech Ensemble Baroque Choir je elitním uskupením zpěváků, kteří díky svému sólistickému potenciálu dokáží hudbu prodchnout mimořádnou, jednotnou […]
České hvězdy světového klasicismu. Prioritní postavení v českých hudebních dějinách zaujímají čeští, moravští a slezští skladatelé, kteří se díky pobělohorskému […]
O tom, že k velkolepým barokním kompozicím nebyl vždy potřebný slavný dvůr či bohatý mecenáš by mohlo vypovědět dílo skvělého piaristy […]
Dietrich Buxtehude(1637 – 1707) napsal cyklus sedmi kantát vztahujících se k sedmi částem těla Ukřižovaného (k hlavě, kolenům, rukám, boku, […]
Koncert vokálního ansámblu Czech Ensemble Baroque s doprovodem bassa continua. Dramaturgie koncertu čerpá z bohaté tradice vokální-sborové tvorby v Anglii. […]
Dvorní kapelník Karla VI. Antonio Caldara píše roku 1723 v souvislosti s pražskou korunovací vladaře oslavnou kantátu ke jmeninám císařovny […]
Vídeňský dvorní skladatel Antonio Caldara patří k neprávem zapomenutým skladatelům. V českých zemích byla Caldarova duchovní hudba velmi rozšířená. Repertoárový průzkum dochovaných […]
Samuel Capricornus (1628 – 1665) byl nejvýznamnější skladatel, který kdy v minulosti působil na Slovensku. Byl mimořádně nadaný a pilný. […]
Scénické/koncertní provedení oratoria z roku 1600 na libreto A. Manniniho ( 1618) Emílio de Cavalieri, nebo Emilio dei Cavalieri byl […]
Missa pro defunctis per octo vocibus Mše za zemřelé pro osm hlasů Rekviem které Francesco Cavalli zkomponoval krátce před svou […]
Termín „Concerto grosso“ používá již v roce 1591 ve svých Intermediích Cristofano Malvezzi, avšak kořeny formy sahají do vokálně – […]
Ensaláda je typickou španělskou madrigalovou formou. Název znamená v doslovném překladu „salát“ a s nadsázkou tak poukazuje na fakt, že […]
Ačkoliv se Johann Joseph Fux sám považoval více za teoretika a pedagoga, než za komponistu, je jeho skladatelský odkaz obsáhlý. […]
Texty Responsorií jsou spojeny s umučením Ježíše Krista.Gesualdova emocionálně nabitá hudba ve stylu „ madrigali spirituali “ šokovala již v […]
Händelova opera – masque z roku 1718 na text Johna Gaye /tvůrce Žebrácké opery/ patří k nejhranějším Händelovým dílům. Tragický […]
„The Power of Music“, oratorium pro sóla, sbor a orchestr HWV75 Když George Fridrich Händel přijel v roce 1710 do Londýna, […]
HWV232 Händel tuto svoji brilantní a nápaditou skladbu napsal v pouhých jednadvaceti letech. Zazněla roku 1707 jako součást takzvaných Římských […]
Izrael v Egyptě je páté z devatenácti oratorií, která Händel složil v Anglii. Zkomponování celého velkolepého díla mu zabralo pouhých […]
Juda Makabejský je po Mesiáši nejslavnějším Händelovým oratoriem. Toto postavení mezi Händelovými oratorii však nezískal ani tak hudebními kvalitami, jako […]
Oratorium Mesiáš je Händelovým neznámějším a nejpopulárnějším oratoriem. Dílo vzniklo během léta 1741 a kompoziční proces samotný je opředen mnoha […]
Saul (HWV 53), tříaktové oratorium G. F. Händela na libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí První knihy Samuelovy. […]
Oratorium pro sóla, sbor a orchestr HWV 71 První a zároveň poslední Händelovo oratorium… Händel uvedl dílo během své padesátileté […]
Haydn zvolil pro komickou operu Život na Měsíci na námět Carla Goldoniho o smyšlené zápletce typu italské buffo opery, kde […]
Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním skladatelovým oratoriem. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako […]
Rakouský skladatel, následovník Händelův, chtěl napsat to, co jeho idol nedokončil – tedy příběh Stvoření podle Johna Miltona. Chtěl završit […]
Mladší bratr Josepha Haydna svou hudební dráhu začal podobně jako Joseph ve svatoštěpánském sboru ve Vídni. Když císařovna Marie Terezie poprvé slyšela Michaela […]
S nástupem rodu Habsburků na český trůn začala domácí kultura přijímat četné impulzy z celé Evropy. V polovině 16. století […]
Období francouzského baroka patří mezi vrcholy historie evropské kultury. Ve vzácném porozumění se v něm protnula snaha „Krále slunce“ Ludvíka […]
Původní Janáčkův „balet“ Rákoš Rákoczy s podtitulem „Obrázek z Moravskéko Slovenska s tanci a zpěvy od Augustina Bergera, Jana Herbena […]
Záhadná postava Thomase Linleyho jr. (1756 -1778) vstupuje do hudební historie krátce, leč jeho dílo působí mezi skladateli hraniční éry, […]
Hudebně taneční pořad je koncipován jako scénické představení o dvou částech. Hudebním obsahem je instrumentální suita z Lullyho baletních komedií […]
Vokální ansámbl CEB v duchovním programu „…a světlo věčné ať jim svítí“ plného naděje, spojující renesanci, baroko a současnost. Lux […]
Scénické provedení kantáty pro smíšený a dětský sbor, sóla a orchestr Scénické provedení Kytice, cyklu skladeb pro sóla, smíšený a […]
Combattimento: Víra – Naděje – Láska Scénická koláž Combattimento obsahuje výběr ze 7. a 8. knihy madrigalů Claudia Monteverdiho – […]
Madrigal je často označován, jako forma, v níž se nejryzeji odráží duch italského renesančního umění. Jeho básnický tvar byl od […]
Mariánské nešpory z roku 1610 (Vespro della Beata Vergine da concerto, composta sopra canti fermi, doslova Koncertantní nešpory blahoslavené Panny, […]
Selva morale e spirituale (Les mravní a duchovní) je Monteverdiho nejvýznamnější antologií duchovních skladeb od Nešpor z roku 1610. Sbírka […]
Opera oper, Don Giovanni – Potresataný prostopášník, opera o smrti, jak ji nazval sám Mozart, mohutné drama lidského chtíče a […]
Opera oper, Don Giovanni – Potresataný prostopášník, opera o smrti, jak ji nazval sám Mozart, mohutné drama lidského chtíče a […]
Jen těžko by se ve světovém hudebním repertoáru hledala skladba opředenější větší dávkou tajemství a spekulací, jako Mozartovo Requiem. Moderní […]
„Jak záhadná je Mozartova hudba! Všechny motivy, zvraty, fráze – vše, co je možné nazvat hudebním vokabulářem – nám připadá […]
Mozartově duchovní tvorbě dominují dvě velká díla – Velká mše c moll a Requiem. Najdeme mezi nimi celou řadu spojitostí: […]
František Ignác Tůma studoval nejprve v Praze u jezuitů, kde absolvoval filozofická studia, byl tenoristou v kostele sv. Jakuba na […]
Motezuma, tříaktová opera seria, jejíž děj vychází z legendy o aztéckém vládci Motezumovi II. měla premiéru v lednu roku 1771. […]
V rámci festivalu baroko Olomouc 2015 byly nastudovány, v novodobé světové premiéře uvedeny a pro ČRo natočeny čtyři symfonie dvou […]
Hudebně-taneční projekt jdoucí napříč žánry. Jedná se o velkolepé scénické pojetí Orffova díla ve verzi pro velký smíšený sbor, soprán, […]
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) byl od dvanácti let vokalistou římského chrámu Sancta Maria Maggiore, od devatenácti se […]
Duchovní texty zhudebněné starými mistry i nejhranějšími a nejuznávanějšími autory dneška Czech Ensemble Baroque Choir je elitním uskupením zpěváků, kteří […]
Velcí piaristé Moravy a Slezska Brosmann a Mašát Na poli hudby a hudební výchovy se u nás v období baroka […]
Podtitul této velké výpravné pětiaktové semiopery zní Britská čest. Autor libreta, John Dryden, nazývá také dílo „Dramatickou operou“, což přesně […]
Sláva buď Tobě, jasná Cecílie, nechť Tvůj um a Tvá láska v našich srdcích žije. Nechť dokoná se britských luhů […]
Henry Purcell se narodil v hudebnické rodině, jeho otec byl zpěvákem královské kaple (Chapel Royal). Zemřel, když bylo synovi 5 […]
Komická opera – Ballet Boufon Hudba: Jean-Philippe Rameau Libreto: Adrien-Joseph Le Valois d’Orville J. P. Rameau je autorem četných motet, […]
František Xaver Richter byl jedním z vedoucích představitelů a vedle J. V. Stamice jednou z nejvýraznějších osobností Mannheimské školy, která […]
František Xaver Richter byl jedním z vedoucích představitelů a vedle J. V. Stamice jednou z nejvýraznějších osobností Mannheimské školy, která […]
František Xaver Richter byl jedním z vedoucích představitelů a vedle J. V. Stamice jednou z nejvýraznějších osobností Mannheimské školy, působil v Manheimu a […]
František Xaver Richter byl jedním z vedoucích představitelů a vedle J. V. Stamice jednou z nejvýraznějších osobností Mannheimské školy, působil […]
Česká mše Vánoční Jakuba Jana Ryby je beze sporu nejznámější a nejhranější českou skladbou tohoto rozsahu. Přestože je stavěná stejně […]
Česká mše Vánoční Jakuba Jana Ryby je beze sporu nejznámější a nejhranější českou skladbou tohoto rozsahu. Přestože je stavěná stejně […]
Osobnost italského skladatele, pedagoga a dirigenta Antonia Salieriho, opředena mýtem o nevraživosti vůči Mozartovi, vedoucí k jeho chladnému zavraždění, je […]
Tradiční Vánoční koncert se známými melodiemi, ale přesto něčím ojedinělý… Další z nezvyklých spojení přináší hudbu dobového barokního ansámblu s […]
Heinrich Schütz se narodil v Köstritzu a jeho výjimečné hudební nadání objevil Moritz von Hassen-Kassel. Zpíval jako chlapec v pěveckém […]
Heinrich Schütz složil toto slavné dílo pro významnou příležitost, kterou byl pohřeb jeho panovníka Heinricha Posthumuse Reußa 1635/1636. Ze tří […]
Stravinského balet Svatba (Svaděbka, Les Noces) jsou zhudebněná ruská pořekadla a říkanky ve scénickém provedení pro zpěváky a tanečníky. Stravinskij […]
Hudba a víno k sobě patří již po mnoho let. Nepředstavujte si ale na tomto koncertě podřadné konvenční kusy hrané […]
Der aus der Löwengrube errettete Daniel (TWV deest) Oratorium pro sóla, sbor a orchestr Během liturgického roku 1730 -1731, vytvořil […]
Der Tag des Gerichts (TWV 6:8) je oratorium pro sóla, sbor a orchestr, které Telemann zkomponoval, jako své poslední oratorium v […]
Je těžké uvěřit, že stále existují díla z Telemannova pera, která jsou pro dnešní hudební svět nová – vskutku „hudební […]
Stabat Mater dolorosa (Matka bolestná stála) je některými křesťany považována za jednu ze sedmi největších latinských hudebních sekvencí všech dob. […]
Kapelnické angažmá na dvoře královny Alžběty Kristýny Brunšvické, matky Marie Terezie a vdovy po císaři Karlu VI., bylo zlatým obdobím […]
Jméno Františka Ignáce Tůmy bývá uváděno mezi osobnostmi naší hudby na důležitém místě. Má mnoho společného s Janem Dismasem Zelenkou, […]
Jméno Františka Ignáce Tůmy bývá uváděno mezi osobnostmi naší hudby na důležitém místě. Má mnoho společného s Janem Dismasem Zelenkou, […]
Hudba českých kantorů představovala velmi významnou epochu v dějinách naší hudební historie. Kantorské povolání se velmi často v rodinách dědilo […]
ÚČINKUJÍ Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir Soli: • Soprán: Barbora Sojková, Kamila Zbořilová • Alt: Kamila Ševčíková • Tenor: […]
Opera, které si mezi svými ostatními díly vysoce cenil i sám autor, není dnes často hraná. Pro tuto inscenaci byly […]
Gloria in D (RV 589) je jednou z nejznámějších barokních duchovních kompozic. Jedná se již o druhé Vivaldiho zpracování tohoto […]
V době, do které se roku 1678 narodil Antonio Vivaldi, měla hudba znějící v italských chrámech velmi důležitou úlohu. Vycházela […]
V roce 2018 oslavíme 340 výročí od narození jednoho z nejvýraznějších průkopníků formy concerta grossa a sólového koncertu, Antonia Vivaldiho. […]
Czech Ensemble Baroque Choir je elitním uskupením zpěváků, kteří díky svému sólistickému potenciálu dokáží hudbu prodchnout mimořádnou, jednotnou emocí a […]
Při objevování „Českého“ tématu souborem Czech Ensemble Baroque nemůže zůstat v opomenutí hudební génius, jehož neotřelé a inovativní kompoziční techniky […]
Mši F dur, zkomponoval po dlouhou dobu neznámý hudebník druhé poloviny 18. století, františkán Georgius Zrunek. Kompozice je jedinečnou kombinací […]
“Per aspera ad astra!”, toto Herkulovo zvolání: “Utrpením ke hvězdám!” vyjadřuje nejlépe cestu génia barokní hudby G. F. Händela k […]
“Per aspera ad astra!”, toto Herkulovo zvolání: “Utrpením ke hvězdám!” vyjadřuje nejlépe cestu génia barokní hudby G. F. Händela k […]
V pořadí druhý společný projekt sólisty Metropolitní opery v New Yorku, basbarytonisty Adama Plachetky a souboru Czech Ensemble Baroque. Na […]
Jean-François Lombard je vycházející hvězdou na poli Evropské – nejen barokní – hudby. Pro svou přirozenou vysokou hlasovou polohu, lehkost, […]
Recitál první dámy českého klarinetu, která přednese díla W. A. Mozarta a jiných velkých mistrů klasicismu na klasicistní klarinet za […]